Atunci când începi o afacere, una dintre cele mai importante întrebări pe care ți le poți pune este: “Ce persoane m-ar putea ajuta să dezvolt această afacere?”. Astfel, alegerea între externalizarea serviciilor (prin freelanceri sau o agenție de marketing) și angajarea unor persoane noi devine foarte importantă încă de la primii pași.

Ca antreprenori, tindem să fim cuțite elvețiene. În cazul magazinelor online, antreprenorul se ocupă de contabilitate, client service, analiză, vânzări, promovare pe Facebook, promovare pe Google, împachetează colete și face orice altceva mai e nevoie.

Partea proastă este că acest mod de lucru nu este nici sustenabil, nici profitabil. După câteva luni de muncă în acest ritm, pasiunea care te-a făcut să deschizi afacerea în primul rând începe să se piardă și ajungi să fii debusolat.

De-a lungul anilor, am avut ocazia să discutăm cu zeci de antreprenori din mediul digital și majoritatea dintre ei s-au lovit de aceleași probleme.

Există statistici care spun că 9 din 10 antreprenori din ziua de azi sunt fie în pragul unui burnout, fie în drum spre el. Motivele principale sunt că antreprenorii lucrează prea mult și nu au suficiente sisteme și procese setate ca să îi ajute.

Dacă ai trecut cu bine peste această etapă și ți-ai găsit echilibrul în afacere, poate alături de parteneri de încredere — felicitări! Ai toată stima noastră!

Totuși, dacă simți că încă mai este loc de îmbunătățiri la acest capitol, că încă nu ai echipa de vis care să-ți ducă afacerea pe culmile succesului, informațiile de mai jos îți vor fi de folos.

Înainte să facem comparația între o echipă internă și externalizarea serviciilor prin freelanceri sau o agenție de marketing, trebuie să decidem ce roluri trebuie ocupate în afacerea noastră.

agenție-de-marketing

Cum îți alegi echipa de vis.

Dacă vorbim de magazine online, domeniul în care avem cea mai multă experiență (atât datorită zecilor de clienți cu care am colaborat, cât și celor două magazine proprii – Viața Verde Viu și Golden Flavours) există câteva roluri care trebuie ocupate neapărat.

1.Dezvoltare/programare — majoritatea platformelor de e-commerce necesită zeci de ore de programare atunci când vrei să le personalizezi sau când vrei să adaugi elemente noi. Am întâlnit și exemple în care antreprenorii erau forțați să apeleze la programatorul care le-a dezvoltat platforma chiar și atunci când doreau să încarce sau să editeze produse.

Dacă vrei să reduci orele plătite aiurea și bătăile de cap, noi îți recomandăm următoarele platforme:

Shopify

Avantaje — Este o platformă intuitivă, optimizată pentru conversii și are opțiunea de a integra o mulțime de unelte digitale direct din magazinul propriu. Personalizarea magazinului se face în format drag&drop, fără programare și poate fi gata în mai puțin de o zi.

Dezavantaje — Nu funcționează perfect integrările din piața românească. Comisionul lunar + comisionul pe tranzacții + integrările din shop pot deveni destul de scumpe după o vreme. Îl recomand magazinelor care au cel puțin 5000$ alocați lunar pentru marketing digital.

AlienCart

Avantaje — O platformă de e-commerce dedicată pieței românești, dar cu posibilitatea de a fi folosită internațional. Costuri mult mai reduse decât Shopify. Integrare cu curierii din România. Viteză de încărcare a paginilor foarte mare, chiar și după setarea integrărilor necesare.

Dezavantaje— Partea de administrare (backend) este mai puțin intuitivă decât la Shopify și necesită mai mult training. Dashboard-ul nu are atâtea informații și va trebui să folosești Google Analytics pentru un overview al traficului pe site.

AlientCart este platforma prin care am dezvoltat și noi magazinul online Viața Verde Viu și pentru care oferim gratuit consultanță.

2. Serviciul Clienți — cel mai important segment al unui magazin online, fără discuție. Multă lume vorbește despre branding doar atunci când se referă la detalii vizuale atractive sau mesaje creative, dar partea vitală a brandului tău este “Ce așteaptă clientul de la tine și ce faci tu pentru a-i atinge sau chiar depăși așteptările”.

Acest concept era valabil pentru comercianții de pe Drumul Mătăsii și este la fel de valabil și pentru magazinele de comerț online din ziua de astăzi.

După ce ai intrat în legătură directă cu clienții suficient de mult pentru a-i înțelege mai bine, Serviciul Clienți este un rol pe care trebuie neapărat să îl delegi unui angajat de încredere.

Dacă nu o faci, vei fi atât de prins încât nu vei mai avea timpul și energia necesară pentru a vedea imaginea de ansamblu.

Programează discuții săptămânale sau lunare cu angajatul responsabil de asta și setează procese pentru a evita erorile.

3.Utilizare platforme — pe lângă platforma principală pe care vei avea magazinul, ai nevoie de o persoană care să înțeleagă platformele digitale pe care le vei utiliza ca să aduci vânzări și să îți dezvolți afacerea:

  • Reclame social media — Facebook & Instagram Ads
  • Reclame prin suita Google — Google ads & Youtube ads
  • Tracking și analiză — Google Analytics & Google Tag Manager
  • Serviciu cloud pentru stocare și management fișiere — Google Drive
  • Platforme de e-mail marketing — Mailchimp / Klaviyo
  • Canale de comunicare internă — Slack / Discord
  • Project Management software — Asana / Trello
  • Google My Business

Este important să le înțelegi și tu ca antreprenor până la un anumit nivel, dar dacă vei încerca să fii la curent cu evoluția acestor platforme, nu vei mai avea timp să te ocupi de nimic altceva în afacerea ta.

4.Creare conținut și management Social Media — elemente cheie pentru a crește rapid și pentru a avea o relație mai bună cu potențialii clienți. Elementul de încredere al magazinului tău digital crește semnificativ dacă ai o comunicare bună în social media.

5.Managementul reclamelor — distribuția și amplificarea plătită a conținutului creat de către brandul tău.

După ce treci de faza inițială, managementul corect al reclamelor poate să îți aducă un retur al investiției mult mai bun. Ținând cont că în faza de dezvoltare accelerată (scaling) vrei să investești aici cât mai mulți bani și în același timp să rămână tot procesul profitabil, acesta este un rol pe care nu vrei să îl treci cu vederea.

6.Copywriting — esența marketingului. Deși la origine cuvântul copywriting se referă la persoana care scrie textele de advertising, copywriting-ul ar trebui să stea la baza oricărui material creat de brandul tău, dacă ai ca obiectiv să convingi publicul să facă o anumită acțiune.

Pentru început, un copywriter bun ar putea să îți dubleze rapid rata de conversie doar optimizând paginile de produs, seriile automate de e-mail și cele mai uzuale mesaje de promovare.

7.Optimizarea ratei de conversie — pe lângă copywriting, rata de conversie este influențată de fiecare element de pe site-ul tău. Modul în care îți structurezi strategia de a aduce clienți pe site și a-i trece prin „customer journey” poate face diferența între o rată de conversie de 0.1% și una de 5%. Elementele de usability de pe site-ul tău trebuie mereu monitorizate, mai ales până primești suficient feedback pozitiv de la clienți.

8.Editare Video — dacă ai citit articole legate de marketing digital sau ai ascultat podcasturi, cu siguranță ai auzit următoarea afirmație “Video este viitorul…*inserează cuvinte*”. Că vorbim de e-commerce sau de content marketing în general, video-ul devine formatul cel mai consumat de către publicul larg. Este normal ca strategia ta să includă cât mai mult acest format pe care audiența îl preferă și care permite integrarea nativă a elementelor de persuasiune sau reverse personalization.

9.Contabilitate — Nu cred că trebuie să dau foarte multe explicații aici. Majoritatea antreprenorilor știu mai multe decât mine despre acest subiect. Ar fi totuși indicat să ai în afacerea ta un consultant financiar care te poate sfătui, nu doar un contabil căruia să îi dai de lucru doar “de ochii statului”.

10.Strategie, viziune, direcții. O zonă pe care nu ar trebui niciodată să o externalizezi. Tu îți cunoști cel mai bine viziunea, tu știi de ce ai început afacerea, este datoria ta să îi dai direcția pentru următorii 5–10–50 ani. Acestea fiind spuse, este recomandat să asculți sfaturile experților sau ale altor antreprenori care au mai multă experiență și rezultate în domeniul în care vrei să te dezvolți.

Odată ce ai o strategie bună și știi la care dintre aceste roluri ai nevoie de ajutor, ai de ales între un angajat intern, un freelancer sau o agenție.

Angajat Propriu — Cost mediu spre ridicat. Control mare deoarece poți să îl îndrumi și să îi explici mai ușor procesele. Dacă ești la început de drum, este recomandat la început să alegi tineri, cu puțină experiență, dar cu o mentalitate flexibilă, axată pe dezvoltare.

Dacă nu ești la prima ta companie și ai buget suficient alocat marketingului, atunci merită să ai câteva persoane cu experiență mai multă decât tine în zona de marketing.

Freelancer — Dacă nu ai nevoie de un angajat cu normă întreagă pentru un anumit rol, atunci un freelancer este alternativa perfectă. Există nenumărate grupuri atât în România, cât și în străinătate, de unde poți recruta unul.

Freelancerii buni știu de obicei cum să își organizeze timpul mai bine decât angajații. Ei încearcă să fie cât mai eficienți, deoarece nu sunt legați de un program fix.

Există evident și excepții. Deoarece comunicarea se face de la distanță, este important să ai proceduri setate pentru rolul respectiv și să folosești aplicații speciale pentru a putea măsura constant activitatea și rezultatele.

Agenție de marketing digital — Majoritatea agențiilor pot fi considerate grupuri de mai mulți freelanceri, cu diverse abilități și cu experiență colectivă valoroasă.

Agențiile sunt obligate să fie la curent cu situația lumii digitale, cu uneltele industriei și cu cele mai bune strategii, pentru a rămâne relevante pe piață

Un alt avantaj este acela că tu poți ca antreprenor să contractezi orele echivalente unui angajat propriu, dar să ai la dispoziție mai mulți experți care să îți poată acoperi treptat rolurile de care ai nevoie.

Pe scurt, ai acces la mai mulți experți, la preț de unul singur.

Relația cu o agenție necesită comunicare constantă și abilități de organizare (project management) de ambele părți.

Aceasta este cea mai eficientă colaborare din punct de vedere al raportului cost-valoare, dar poate deveni costisitoare și neproductivă atunci când nu ai nicio persoană internă care să poată prelua acțiunile simple, deja repetate de câteva ori.

Lucrând atât pe proiecte proprii, cât și pe ale clienților cu care colaborăm, am ajuns la concluzia că cea mai bună soluție este să folosești următoarea logică:

Dacă ai procesele bine puse la punct pentru rolul respectiv și ai experiență în domeniu, alege un freelancer ieftin sau un angajat propriu (internship sau entry-level).

În special pentru zonele care nu au nevoie de skilluri avansate, dar necesită timp, vei avea un raport cost/rezultat foarte bun. Costul poate să fie sub 500 euro/lună dacă te organizezi foarte bine.

Dacă începi un departament sau un anumit sector de marketing digital de la zero și nu ai prea multă experiență, apelează la specialiști. Majoritatea agențiilor de marketing digital pot să-ți ofere atât consultanță, cât și acțiuni de implementare a strategiilor.

Cost mediu între 500 și 5000 euro, în funcție de acțiunile pe care vrei să le faci și de experiența și rezultatele anterioare ale agenției.

Dacă ai depășit această fază și ai buget de 2000–3000 euro net pentru fiecare rol, angajează-ți specialiști interni care au deja rezultate în nișa ta.

Dacă vrei mai multe informații legate de cum poți folosi mediul digital pentru a lansa o afacere sau pentru a-ți duce afacerea la următorul nivel, programează-ți o sesiune de consultanță gratuită la Black Goat Media.